سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟

  • کد خبر: ۲۳۶۲۴۵
  • ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟
برخی از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته، در اینجا معرفی می‌شود.

مریم محبی | شهرآرانیوز؛ در بسته فرهنگی امروز از تازه‌ترین عناوین نشر، برایتان هم نمایشنامه در نظر گرفته ایم و هم کتاب‌هایی با درون مایه روان شناختی. زندگی نامه و روایت سفر هم داریم. دوستداران ژانر پلیسی هم امروز دست خالی نمی‌مانند.

داستان اصلاحات اقتصادی شیلی

«پروژه شیلی»، نوشته سباستین ادواردز، ترجمه سعید نوروزی و طاهر نوروزی، نشر ثالث، ۴۳۲صفحه، ۴۲۰هزار تومان.

شیلی در حال افتادن به دامان سوسیالیسم و کمونیسم بود که در سال۱۹۷۴ آگوستو پینوشه، سالوادور آلنده را سرنگون کرد و اوضاع را تغییر داد. همان طور که عنوان فرعی «داستان پسران شیکاگو و سقوط نئولیبرالیسم» نشان می‌دهد، در این زمان، فارغ التحصیلان شیلیایی دانشگاه آمریکایی از سرزمین لیبرالیسم بازگشتند و در دو دهه بعد اقتصاد کشور خودشان را سروسامان دادند. به نظر می‌رسد که مردم می‌بایست از این اتفاقات راضی بوده باشند، اما برخی عوامل مانع از این می‌شد. از این گفته رولف لودرز، یکی از آن فارغ التحصیلان، تا حدی می‌شود به این عوامل پی برد: «من واقعا به نابرابری اهمیتی نمی‌دهم!»

رمز مرزگذاری در رابطه‌ها

«مرز‌ها و رابطه ها»، نوشته ملیسا اربن، ترجمه عاطفه برقعی، نشر میلکان، ۳۵۱صفحه، ۲۸۹هزار تومان.

مرزگذاری در روابط با آدم‌های گوناگون اطرافمان شاید چالش بسیاری از ما باشد. نویسنده -که فعال اجتماعی است و آثار بفروش کم ندارد- در این کتاب مقبول روی همین موضوع دست گذاشته است و می‌خواهد از این بگوید که با حدومرزقائل شدن در رابطه‌ها و پایبندی به آن‌ها چگونه می‌توان زندگی آسوده‌ای داشت و اگر دیگران این مرز‌ها را نادیده بگیرند، بهترین واکنش در برابر آن‌ها چیست. چنان که در خود کتاب آمده است: «مرز‌ها به این منظور ساخته شده اند که کمکتان کنند بدانید در مقابل رفتار یا کار‌های دیگران باید چه واکنشی داشته باشید.»

مسیر رسیدن به خوشبختی

«ساختن زندگی دلخواه: دانش و هنر خوشبختی»، نوشته آرتور بروکس و اوپرا وینفری، ترجمه علی اکبر عبدالرشیدی، نشر کتابسرای میردشتی، ۲۴۴صفحه، ۲۴۲هزار تومان.

این اثر قرار است از خوشبختی و شادمانی بگوید، در واقع از راهِ رسیدن به آن‌ها و در ادامه، تلاش برای حفظ و ثبات این احوال. آرتور بروکس یک دانشمند علوم اجتماعی است که شخصا اعتقاد دارد کار اصلی اش خودشناسی و تحقیق درباره خودش است، نه پژوهش‌های اجتماعی. اوپرا وینفری هم که معرفی نمی‌خواهد! در بخشی از این اثر می‌خوانیم: «ما باید پشتیبان همدیگر باشیم و به یکدیگر کمک کنیم تا زندگی دلخواهمان را بسازیم. اگر هم داستانی کنیم و اگر دوشادوش هم تلاش کنیم، شاید بتوانیم دنیای دلخواهمان را هم بسازیم.»

روایتی از سفر به امپراتوری شوروی

«امپراتوری»، نوشته ریشارد کاپوشچینسکی، ترجمه راضیه خشنود، نشر ماهی، ۳۴۰صفحه، ۳۵۰هزار تومان.

این اثر شرح سیروسیاحت‌های یک مورخ و روزنامه نگار کاربلد در امپراتوری شوروی است، یا -به بیان دیگر- «یادداشت‌هایی از دوران استالین تا یلتسین». کتاب البته، خلاف آنچه از ظاهرش برمی آید، یک اثر تاریخی نیست؛ نویسنده، خودش به این نکته اذعان دارد و می‌گوید که اثرش گزارش سفر‌های اوست به قلمرو وسیع امپراتوری شوروی. کاپوشچینسکی که از کودکی طعم تلخ جنگ و فقر را چشیده است، با این اثر، به زعم خودش می‌خواهد صدای ستم دیدگان باشد. مارگارت اتوود، نویسنده چند اثر ادبی انتقادی، درباره او گفته است: «کاپوشچینسکی از معدود کسانی بود که می‌توانستیم مطمئن باشیم درباره وقایع پیچیده و بغرنج حقیقت را بازگو می‌کند.»

زیست نامه غریب رمبو

«فرشته شعله در یخ تبعید»، نوشته احسان مهتدی، نشر چشمه، ۳۶۴صفحه، ۳۸۰هزار تومان.

در هفته‌های گذشته و در همین صفحه، کتاب «فصلی در دوزخ» را که ترجمه‌ای بود از اشعار آرتور رمبو، شاعر شهره فرانسوی، به شما معرفی کردیم. اکنون، کتاب دیگری -البته تألیفی- درباره این ادیب به چاپ رسیده است که زندگی شاعر یاغی و طغیانگر را که در سن کم با شعر و کلمه هایش غوغا به پا کرد و خیلی زود از آن دوری گزید، روایت می‌کند. این اثر، به نوعی زندگی نامه این سخنور مدرن محسوب می‌شود، یا -آن گونه که روی جلد درج شده است- «زیست نامه غریب آرتور رمبو». مهتدی که خودش شاعر است، پیش از این هم کتاب‌هایی درباره گویندگان بزرگ جهان منتشر کرده است.

اثری دیگر از جهان نمایشنامه

«خواب نامه»، نوشته محمد چرمشیر، نشر نی، ۱۳۵صفحه، ۱۲۵هزار تومان.

این کتاب اثری است از مجموعه «جهان نمایش» نشر نی، نمایشنامه‌هایی -تألیفی یا ترجمه شده- برای صحنه نمایش یا درباره آن. «خواب نامه» از نویسنده‌ای صاحب نام است که بیش از پنجاه نمایشنامه چاپ شده دارد و آثارش به زبان‌های مختلفی ترجمه شده اند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «اسماعیل! خدمت اَخوین معظم بفرمایید در این ده سَنه سکوت ابراهیم خان جواهرچی یک دم از اندیشیدن در باب ترقی دادن سینماتوگراف غافل نبوده است، و اینک، پس از ده سَنه، طریقت تازه‌ای را به این جایگاه معرفت و اندیشه عرضه می‌دارد که پیش در پیش بر آن نامِ ‘داستان به انضمام مستندات’ نهاده ایم.»

یک زن و یک مرد، از توافق تا تقابل

«مادام سارا»، نوشته الیزابت تامسینا مید و رابرت یوستِس، ترجمه رامین آذربهرام، نشر مروارید، ۱۹۰صفحه، ۱۸۵هزار تومان.

آخرین کتاب فهرست امروز، باب طبع علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه است و پلیسی. ال. تی. مید و یوستس، که هردو از نویسندگان معروف قرون نوزدهم و بیستم هستند، تصمیم می‌گیرند با همکاری یکدیگر داستان‌های پلیسی بنویسند و طی سال‌های بعد، با هم، در مجموع، یازده اثر خلق می‌کنند.

 (این دو، همچنین، چند اثر نیز با همکاری برخی دیگر پدید آوردند.) این داستان‌ها دو شخصیت اصلی دارند: یک فرد خبیث و باهوش به اسم «سارا» و یک کارآگاه کارکشته به نام «اریک واندلور». «مادام سارا» حاوی شش داستان از این دست است که مترجم قدیمی آثار جنایی برگردانشان را انجام داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->